Convocatoria

Fundación Migliorisi

LABORATORIO DE MEMORIA FUTURA

En su base, la tecnología es un testimonio de la innovación e ingenio humano y sirve como catalizador para el desarrollo de la vida humana en relación con la sociedad y el medio ambiente. Pero, ¿qué es la tecnología más allá de los marcos computacionales?

El código binario, que ha estado presente en el cableado y los circuitos de los ordenadores intergeneracionales, es el sistema fundamental para representar datos con 0s y 1s. Sin embargo, su legado histórico antecede la era de la computación: a través de diferentes culturas y líneas temporales, sistemas similares al binario, análogos a los utilizados en la computación moderna, han sido empleados para codificar y almacenar información.

En países como Paraguay, técnicas tradicionales como la cerámica o el textil transcultural del ñandutí han sido históricamente un espacio de resistencia y construcción de mundos para las mujeres, en constelar y asegurar su autonomía. Esto es relevante, si consideramos cómo la conversación sobre la IA ha popularizado discusiones sobre la construcción de mundos como un espacio especulativo donde se exploran ideas sobre el futuro.

Ampliando la pregunta sobre la tecnología, las epistemologías afro-brasileñas y latinoamericanas travesti han reconsiderado la monocultura de estas definiciones, ya que la encarnación situada activa múltiples formas de resistencia en comunidades que se cruzan. Con la aceleración del desarrollo tecnocientífico en inteligencia artificial, surgen preguntas sobre la posible extinción o captura de tecnologías (Gebru y Torres, 2023) hacia procesos análogos, manuales y encarnados en las artes.

Lejos de perspectivas alarmistas, estamos interesados en el potencial a través del cual las colaboraciones con IA pueden desplegar instrumentos para colisionar múltiples temporalidades y regenerar comunidades y cultura(s). ''Laboratorio de Memoria Futura'' es una residencia artística que reflexiona sobre la construcción de mundos a través de temporalidades antiguas, futuras y alternas, con enfoques críticos y experimentales que invitan a la colaboración entre humanos y máquinas, para expandir y generar nuevas posibilidades creativas.

  • ¿De qué manera las tradiciones analógicas pueden informar y enriquecer las prácticas contemporáneas en inteligencia artificial y tecnología generativa?
  • ¿En qué formas puede la inteligencia artificial contribuir a la preservación y revitalización de prácticas culturales y artísticas tradicionales?
  • ¿Cómo pueden los procesos colaborativos entre humanos y máquinas generar nuevas formas de expresión artística y cultural?
  • ¿Cómo pueden la interseccionalidad y las epistemologías decoloniales moldear el desarrollo y aplicación de tecnologías generativas?
  • ¿Qué papel juega la inteligencia artificial en imaginar futuros alternativos y construir mundos posibles?
  • ¿Cómo pueden las artes generativas y la inteligencia artificial expandir nuestro entendimiento de autonomía, agencia y creatividad?

Estas preguntas están destinadas a ser iniciadoras y no ideas confinadas de lo que estamos buscando. Nos interesa las contribuciones de artistas, activistas, tecnólogues, escritores y una amplia variedad de creadores culturales basados en Sudamérica o Suiza, cuyo trabajo con modelos generativos y modelos de lenguaje grande demuestre un enfoque innovador y desafíe las nociones aceleracionistas sobre la tecnología, expanda su significado o la use para crear nuevas narrativas.

La primera fase de la residencia incluye una reunión en el sitio que involucra un recorrido por varias áreas de producción de cerámica y textiles en Paraguay (Yataity, Aregua, Tobai) y la comunicación con artistas locales, artesanos y profesionales creativos.

El resultado final de la residencia concluirá en dos exposiciones, una en la Fundación Migliorisi, en Asunción, Paraguay, y una iteración en Pyxis Exploration Numérique (anteriormente Maison Gaudard) en Lausana, Suiza. Seleccionaremos dos residentes de Suiza, dos de Paraguay y dos de Sudamérica.

La residencia incluye:

  • $2900 para costos de producción.
  • Boleto de ida y vuelta a Asunción, alojamiento y viáticos.
  • Mentoría y apoyo profesional.

Inicio en Asunción (9-15 de junio) Julio a octubre (Virtual)

Requisitos:

  • Completar un formulario en línea.
  • Enviar un portafolio (con un máximo de 10 proyectos).
  • Dominio del idioma español.
  • Una actitud abierta, sensible y orientada a la comunidad.

Este proyecto es una iniciativa creada por Kira Xonorika (artista interdisciplinaria, autora y futurista), en colaboración con Lia Colombino (directora de la Fundación Ricardo Migliorisi, Paraguay) y Caroline Hirt (directora de Pyxis Exploration Numérique, Suiza). Es apoyado por el Programa de Sinergias Pro Helvetia. Para preguntas, por favor contactar a Kira en xonorika@gmail.com

Mentores

Walla Capelobo (Brasil)

Walla Capelobo tiene un Máster en Estudios de Arte Contemporáneo de la Universidad Federal Fluminense, Río de Janeiro, Brasil. Su trabajo como científica y artista se caracteriza por el tiempo, el cuerpo y la regeneración. Su práctica aborda los temas sensibles de su existencia con el apoyo de tecnologías afroindígenas sudamericanas, ecologías especulativas, descolonización de los significados de la naturaleza, imaginación radical, ecologías queer y la comprensión del suelo como un archivo de memoria y fabulación anticolonial.

Es la coordinadora pedagógica de la plataforma ''Descolonización: Acción y Pensamiento'' (México-Brasil). También trabaja con CIPEI - Círculo Permanente de Estudios Independientes, y ha publicado textos en Contemporary And Latin America, More of Us, Terremoto Contemporary Arts in America, y La Escuela.

Capelobo ha participado en residencias como Anarquías IA en Junge Akademie, Akademie der Kunst (Berlín, Alemania), LabVerde (Amazonia, Brasil), Matéria Abierta (Ciudad de México, México), CACis (Barcelona, España), Pivô Arte e Pesquisa (São Paulo). Como docente y creadora de grupos de estudio independientes, ha impartido talleres en Saúva (São Paulo, Brasil), Periferias Cimarronas (Barcelona, España), Museo Mufi (Oaxaca, México), Obrera Centro (Ciudad de México, México) y Escola de Artes Visuais do Parque Lage (Río de Janeiro, Brasil). Desde 2016 ha participado en varias exposiciones en Brasil, México y Europa, incluyendo sus colaboraciones más recientes en las exposiciones en Sesc Belenzinho en São Paulo, Brasil; y Akademie der Künste en Berlín, Alemania.

Claudia Casarino (Paraguay)

Claudia Casarino nació en Asunción. Estudió en el ISA de la Universidad Nacional de Asunción y realizó estudios en las ciudades de Nueva York y Londres.

En su obra, se acerca desde un punto de vista conceptual, reflexionando sobre cuestiones de género y conciencia corporal, puestas bajo tensión por fronteras y tránsitos forzados. Su trabajo se ocupa de interpretar el universo de la mujer como sujeto de transformación social.

Ha estado exponiendo desde 1998 y lo ha hecho en 5 versiones de la Bienal del MERCOSUR, las bienales de La Habana, Tijuana, Busan, Cuenca, Curitiba, Argelia y Venecia, así como las trienales de Santiago y Puerto Rico, y en diversas exposiciones en galerías, museos y centros culturales en Asunción, Santiago, São Paulo, Buenos Aires, Bogotá, Madrid, Barcelona, Milán, Amán y Londres, entre otros.

San Joserra (México)

San Joserra es un artista y diseñador que explora diversas áreas y formatos del arte digital, enfocándose en las posibilidades espaciales y temporales que los mundos digitales ofrecen. Su trabajo busca establecer diálogos autorreferenciales sobre internet y las comunidades disidentes desde una perspectiva latinoamericana, basado en la Ciudad de México.

Su producción artística profundiza en la representación del espacio en la cultura occidental y su influencia en la percepción del mundo por parte de individuos de realidades históricamente marginadas. A través de la animación, construye mundos abstractos que expresan los problemas inherentes a estos espacios y sujetos, desafiando las narrativas predominantes y promoviendo perspectivas más plurales.

Más recientemente, su trabajo ha sido exhibido en Mutek Montreal, Sonar México, Spacy Texas, Festival Luminoso y Mira Festival Barcelona. Su lista de clientes incluye a Double Scorpio, PorDetroit, Corona y la superestrella Drag Queen Trixie Mattel.

Creadora y curadora

Kira Xonorika

Kira Xonorika es una artista interdisciplinaria, autora y futurista. Su trabajo explora las conexiones entre la soberanía, la tecnociencia, la temporalidad, la construcción del mundo y la magia

Ha exhibido internacionalmente en Estados Unidos, Europa, Asia y Sudamérica, incluyendo el Festival Ars Electronica en Linz (Austria) ; Frieze Seúl (Corea); Galería de la Fundación Ford (Nueva York); Vellum Los Ángeles (California); Kampnagel Hamburgo (Alemania) y Arebyte (Reino Unido). Kira ha sido Embajadora de Arte y Ciencia de Supercollider LA, galardonada por Ars Electronica State of the ART(ist), residente Dreaming Beyond AI, Becaria de Escritura Crítica Momus/Eyebeam becaria de Outright Beijing +25. Sus escritos han sido publicados por e-flux (Nueva York) Momus (Canada) y GenderIT (Sudáfrica), en donde ha sido editora. Ha sido panelista y oradora en múltiples universidades y conferencias incluyendo King’s College Londres (Reino Unido); el Seminario Global de Salzburgo (Austria) ; Universidad de Eau Claire (Wisconsin); la Cumbre Mundial sobre Artes y Cultura (Suecia) y el Foro de Igualdad de Generaciones en las Naciones Unidas.

Su trabajo y práctica han sido cubiertos en Dazed, Hyperallergic y el New York Times, entre otros.

FUTURE MEMORY LAB

At its core, technology is a testament to human innovation and ingenuity and serves as a catalyst for development of human life in relation to society, and the environment. But, what is technology beyond computational frameworks?

Binary code, which has been present in the wiring and circuitry of intergenerational computers, is the fundamental system of representing data with 0s and 1s. However, its historical legacy predates the era of computation: across different cultures and timelines, binary-like systems, analogous to those used in modern computing, have been employed for encoding and storing information.

In countries like Paraguay, traditional techniques like ceramics or the transcultural textile of ñandutí have historically been a space of resistance and worldbuilding for women in securing their autonomy. This is relevant, if we consider how the conversation about AI has popularized discussions about worldbuilding as a speculative space where ideas about the future are explored.

Expanding on the question about technology, afro-brazilian and Latin American travesti

epistemologies, have reconsidered the monoculture of these definitions, as situated embodiment activates multiple forms of resistance in intersecting communities. With the acceleration of technoscientific development in artificial intelligence, questions arise about the potential extinction or capture of technologies (Gebru and Torres, 2023) to analog, manual and embodied processes in the arts.

Far from alarmist perspectives, we are interested in the potential through which AI collaborations can deploy instruments to collide multiple temporalities and regenerate communities and culture(s). ''Future Memory Lab'' is an artistic residency which reflects about worldbuilding through ancient, future and alternate temporalities, with critical and experimental approaches that invite collaboration between humans and machines, to expand and generate new creative possibilities.

  • How can analog traditions inform and enrich contemporary practices in artificial intelligence and generative technology?
  • In what ways can artificial intelligence contribute to the preservation and revitalization of traditional cultural and artistic practices?
  • How can collaborative processes between humans and machines generate new forms of artistic and cultural expression?
  • How can intersectionality and decolonial epistemologies shape the development and application of generative technologies?
  • What role does artificial intelligence play in imagining alternative futures and constructing possible worlds?
  • How can generative arts and artificial intelligence expand our understanding of autonomy, agency, and creativity?

These questions are meant to be initiators and not confined ideas of what we’re looking for. We are interested in the contributions of artists, activists, technologists, writers, and a wide variety of cultural practitioners based in South America or Switzerland, whose work with generative models and large language models demonstrates an innovative approach and challenges accelerationist notions about technology, expands its meaning, or uses it to create new narratives.

The first phase of the residency includes an on-site meeting that involves a tour of various ceramic and textile production areas in Paraguay (Yataity, Aregua, Tobati) and commuting with local artists, artisans, and creative professionals.

The final outcome of the residency will conclude in two exhibitions, one at the Migliorisi Foundation, in Asunción, Paraguay, and an iteration at Pyxis Exploration Numérique, in Lausanne, Switzerland. We will be selecting two residents from Switzerland, two from Paraguay and two from South America.

The residency includes:

  • $2900 for production costs.
  • Round-trip ticket to Asuncion, shared accommodation, and per diem. June
  • Mentorship and professional support.

Residency kickoff in Asuncion (June 9-15) July through October (Virtual)

Requirements.

  • Complete an online form.
  • Submit a portfolio (with a maximum of 10 projects)
  • Spanish language proficiency.
  • An open minded, sensitive and community-oriented attitude.

This project is an initiative created by Kira Xonorika (interdisciplinary artist, author and futurist), in collaboration with Lia Colombino (director of the Ricardo Migliorisi Foundation, Paraguay) and Caroline Hirt (director of Pyxis Exploration Numérique, Switzerland). It is supported by the Pro Helvetia Synergies Program. For questions please contact Kira at xonorika@gmail.com.

Mentors

Walla Capelobo (Brazil)

Walla Capelobo has a Master's Degree in Contemporary Art Studies from the Universidade Federal Fluminense, Rio de Janeiro, Brazil. Her work as a scientist and artist is characterized by time, the body and regeneration. Her practice addresses the sensitive issues of her existence with the support of Afro-indigenous South American technologies, speculative ecologies, decolonization of the meanings of nature, radical imagination, queer ecologies and the understanding of soil as an archive of memory and anti-colonial fabulation.

She is the pedagogical Coordinator of the platform ''Desculonizacion: Ação e Pensamento'' (Mexico-Brazil). She also works with CIPEI - Círculo Permanente de Estudios Independientes, and has published texts in Contemporary And Latin America, More of Us, Terremoto Contemporary Arts in America,and La Escuela.

Capelobo has participated in residencies such as AI Anarchies at Junge Akademie, Akademie der Kunst (Berlin, Germany), LabVerde (Amazonia, Brazil), Matéria Abierta (Mexico City, Mexico), CACis (Barcelona, Spain), Pivô Arte e Pesquisa (São Paulo). As a teacher and creator of independent study groups, she has held workshops at Saúva (São Paulo, Brazil), Periferias Cimarronas (Barcelona, Spain), Museo Mufi (Oaxaca, Mexico), Obrera Centro (Mexico City, Mexico) and Escola de Artes Visuais do Parque Lage (Rio de Janeiro, Brazil).Since 2016 she has participated in several exhibitions in Brazil, Mexico and Europe, including her most recent collaborations in the exhibitions at Sesc Belenzinho in São Paulo, Brazil; and Akademie der Künste in Berlin, Germany.

Claudia Casarino (Paraguay)

Claudia Casarino was born in Asunción. She studied at the ISA of the National University of Asunción and pursued studies in the cities of New York and London.

In her work, she approaches from a conceptual standpoint, reflecting on gender issues and body awareness—placed under tension by borders and forced transits—. Her work deals with interpreting the universe of the woman as a subject of social transformation.

She has been exhibiting since 1998 and has done so in 5 versions of the MERCOSUR Biennial, the Havana, Tijuana, Busan, Cuenca, Curitiba, Algeria, and Venice Biennials, as well as the Santiago and Puerto Rico triennials, and in various exhibits in galleries, museums, and cultural centers in Asunción, Santiago, São Paulo, Buenos Aires, Bogotá, Madrid, Barcelona, Milan, Amman, and London, among others.

San Joserra (Mexico)

San Joserra is an artist and designer who explores various areas and formats of digital art, focusing on the spatial and temporal possibilities that digital worlds offer. His work seeks to establish self-referential dialogues about the internet and its communities from a Latin American perspective, based in Mexico City.

His artistic production delves into the representation of space in Western culture and its

influence on the perception of the world by individuals from historically marginalized

realities. Through animation, he builds abstract worlds that express the issues inherent to these spaces and subjects, challenging the prevailing narratives and promoting more plural perspectives.

More recently, his work has been exhibited in Mutek Montreal, Sonar Mexico, Spacy Texas, Luminous Festival and Mira Festival Barcelona. His client list includes Double Scorpio, PorDetroit, Corona and Drag Queen superstar Trixie Mattel.

Creator and curator

Kira Xonorika

Kira Xonorika is an interdisciplinary artist, author and futurist. Her work explores the connections between sovereignty, technoscience, temporality, world-building and magic.

She has exhibited internationally across the United States, Europe, Asia and South America including the Ars Electronica Festival in Linz, Austria; Frieze Seoul, Korea; Ford Foundation Gallery, NY; Vellum Los Angeles, CA; Kampnagel Hamburg, Germany and Arebyte, London, UK.

Kira has been a Supercollider LA SciArt Ambassador, Ars Electronica State of the ART(ist) awardee, resident at Dreaming Beyond AI, Momus/Eyebeam Critical Writing Fellow, as well as an Outright Beijing +25 fellow. Their writing has been published by e-flux (NY), Momus (Canada), GenderIT (South Africa), Cambridge University, among others. She’s been a panelist and speaker at multiple universities and conferences including King’s College London, UK; the Salzburg Global Seminar, Austria; University of Eau Claire, WN; the World Summit on Arts and Culture, Stockholm, Sweden and The Generation Equality Forum at the United Nations.

Her work and practice has been covered in Dazed, Hyperallergic, Flash Art, among others.

PARTNERS

Fundación Ricardo Migliorisi

The Migliorisi Foundation / Art Collections is a non-profit organization dedicated to preserving, showcasing, and promoting works of art. Its exhibition programs have two main goals: enriching the local art community with high-quality offerings and fostering international artistic dialogues.

The Migliorisi Foundation aims to broaden the appreciation of heritage and contemporary visual practices with a diverse and inclusive approach. They seek to foster sensitivity towards art and provoke critical thinking about its complex nature, characterized by diversity and inclusion.

The Migliorisi Foundation/Art Collections holds a significant position in Paraguay's contemporary art scene, representing a valuable contribution by Ricardo Migliorisi himself. It stands as one of his most important works, dedicated to the enrichment of society through art.

Pyxis Exploration Numérique

Pyxis Exploration Numérique aims to showcase the transformative and innovative power of digital culture by inviting both the general public and professionals to discover and experiment with these new tools, modes, and forms of creation. It seeks to encourage society to move away from passive consumption of digital technologies in favor of an active, creative, reflective, and responsible citizenship.

At the intersection of culture, societal issues, and digital technologies, its multi-format programming offers inclusive, interactive, playful, sensitive, and critical experiences. It provides spaces for creation, experimentation, learning, and initiation into these new areas of expertise, as well as a platform for established and emerging artists, researchers, and citizens.

Pro Helvetia, the Swiss Art Council